Milano, gråtig födelsedag och tacos

Istället för att sätta igång med plugget med en gång (jag är mästare på att prokrastinera japp) så väljer jag att skriva en annan list-summering över 2018. Tycker det är så roligt att ha sedan och tycker även det är kul att läsa andras. Så kanske tycker någon det är kul att läsa om vad jag har gjort under året! 
 
Gjorde du något 2018 som du aldrig gjort förut?
JAG ARRANGERADE EN JÄMSTÄLLDHETSFESTIVAL. Värt caps lock pga så stolt och nöjd och glad med detta. PLUS att jag föreläste om sexuellt våld och tillhörande ämnen flera gånger (visserligen gjorde jag det 2, 3 gånger under hösten 2017 också men ja). 
 
Vilka länder besökte du?
Milano! Tyskland! Grekland! Fett dåligt ur miljösynpunkt men jag är väldigt glad över att jag har rest en del i år då jag i princip aldrig har varit en resande person pga ekonomin. Har visserligen hälsat på på Cypern två gånger efter jag var där och jobbade men är glad att jag åkte iväg och upptäckte nya platser i år. Milano kidnappade Emelie mig till när vi firade 1 år (alltså jag visste inget på förhand, hon hade tagit med våra pass i hemlighet), Hamburg åkte jag och Emelie till med mamma för att vara där med henne och Carl vilket var jättemysigt trots att det regnade nästan hela tiden och Grekland for jag och Emelie till i september för att fylla på D-vitamin förrådet ordentligt innan hösten och vintern skulle göra intåg. 
 
En mobilanteckning:

Är det något du saknade år 2018 som du vill ha år 2019?
Pengar. Är så trött på att snåla med allt. Levde första fem månaderna på en halvtidslön + sparpengar, sedan visste jag inte om jag skulle få pengar från Försäkringskassan eller ej när jag blev sjukskriven och efter det har jag levt på CSN hela hösten. 

Vilket datum från år 2018 kommer du alltid att minnas?
7/3 för att jag och Alexandra höll vår öppningsföreläsning då. 
 
En gång du grät:
Gu jag har gråtit så mycket i år haha. Kan nog inte komma på en specifik gång dock? Eller jo, jag grät på min syster student för vi började bråka haha. Glömt och förlåtet nu dock. <3 

Vad var din största karriärsmässiga framgång?
Queens of Kalmar tror jag. Känns så knäppt såhär i efterhand, att vi drog ihop en festival på så kort tid gällande ett så viktigt ämne med så många olika happenings och att allt (okej nästan allt) bara flöt på under själva festivaldagarna. 

Och din största framgång privat? 
Att jag vågade säga upp mig när jag inte mådde bra på min arbetsplats. Är det en framgång att en har flyttat till en ny lägenhet? För i så fall säger jag det. 

Bästa läsupplevelse?
Jag vet allt det här: en internmedicinsk roman av Annika Paldanius. Vackert, rappt, klokt, smart, roligt och oväntat. Allt en kan begära av en bok. 

Bästa tv-serie?
Brooklyn nine-nine lätt. Skrattat så mycket. 

Bästa film?
Alltså vet inte om det är den bästa film jag har sett men filmen Adrift stannade verkligen kvar hos mig. Tyckte den var så bra, vacker, obehaglig och skrämmande på samma gång. Men min enorma respekt för havet kan såklart ha bidragit plus att jag är en sucker för kärlekshistorier.
 
Vilka låtar kommer alltid att påminna dig om 2018?
Sorry for being tjatig men Guiding light med Mumford & Sons. Ten more days med Avicii. Småtjejer med Linnéa Henriksson.

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Jämfört med 2017 så definitivt känslomässigt ledsnare, men lite lite piggare ändå. Förutom i somras då när jag var sjukskriven för akut stressreaktion, då var jag fan inte pigg. 
 
Den maträtt du åt oftast 2018?
Hhahaha förmodligen tacos. 

Vad gjorde du på din födelsedag 2018?
Jag fick frukost på sängen i form av pannkakor, saft, kaffe och chokladbollar. Det var jättemysigt och fint. Sedan åkte Emelie till jobbet och kompisen jag skulle ha träffat ställde in. Jag kände mig bortglömd och bortprioriterad trots att jag försökte tänka att det var en vanlig himla dag. Grät en stund. Sedan promenerade jag ner till stan själv, köpte lite kläder som var fina och gick hemåt igen. På kvällen skulle vi egentligen gått ut och ätit men jag kände inte för det längre så vi köpte hem massa gott och bara hängde i soffan istället. 
 
Något du önskade dig och inte fick?
Stabilitet och trygghet. 

Högsta önskan just nu?
Att jag klarar av plugget de närmsta månaderna och därefter får ett jobb jag trivs med. 

Största misstaget?

Att jag betedde mig som ett svin en kväll och lämnade E hemma i soffan när vi hade bråkat medan jag gick ut på krogen med kompisar för att dansa bort alla tårar. 

Vad fick dig att må bra under 2018?
Alexandra. Det faktum att jag kan prata med henne om grejer rörande det sexuella våld jag har varit utsatt för och hon förstår precis. Vissa saker är så svåra att förklara för någon som inte har varit med om något liknande, det kan till och med vara svårt att förklara för sig själv. Att reda ut, sätta fingret på. Hon har fått mig att känna mig mindre ensam och det har nog lättat min skam en del. 
 
Emelie. Hon förstår ibland vem jag är, vad jag behöver och vad jag vill utan att jag behöver säga något alls.
 
Katterna. För att de är bäst att gosa med när ångesten kliar på insidan.

Mina syskon. Är så glad att jag har dem.  

Vem saknade du?
Gamla kompisar som har tappats bort längs vägen på grund av diverse anledningar. Känns så sorgligt ibland, att en växer ifrån eller att något händer som gör att en glider isär. 

Vad är du mest stolt över?
Alltså jag vet inte. Jag tror det är Queens of Kalmar. Det är liksom lättast att ta på. 

År 2016 såg för övrigt min summering över året ut såhär
 
Jules, Listor | |
Upp