And I swear you'll see the dawn again

I november släppte Mumford & Sons ett nytt album betitlat Delta. Jag har såklart lyssnat en hel del på detta sedan dess. Och i vanlig ordning blir jag upprörd om någon frågar om vilken min favoritlåt är för alla är ju mina favoritlåtar på något sätt? Det finns inte en enda låt med Mumford & Sons som jag inte tycker om. (Räknar dock ej in Johannesburg-plattan här även om jag tycker om de låtarna också på sitt eget sätt).

Här kommer i alla fall ett utplock av vad jag gillar bäst med varje låt på Delta

♥ 42 
But what if I need you in my darkest hour?
What if it turns out there is no other?
We had it all

Älskar introt men också dessa rader i refrängen. Gillar också att de på slutet använder sig av orden "guiding light" för att sedan påfölja låten 42 med just...

♥ Guiding light
And I know you claim that you're alright
But fix your eyes on me, I guess I'm all you have
And I swear you'll see the dawn again
...
You'll always be my only guiding light

Detta är som sagt min mest spelade låt under 2018 trots att den släpptes i slutet på september. Älskar bryggan som kommer innan första refrängen. Älskar dessutom melodin. Och älskar ju texten. 

♥ Woman
When she lets me call her mine
Do you ever really know
Can you ever really know

Tycker denna låt har fått otippat mycket kritik? Eller jag har i alla fall läst många kommentarer om att den här skulle vara "sämst" på albumet, vilket jag inte alls håller med om. Älskar så många av raderna i låttexten, som "I don't know the loneliness you've known", "I can't read your mind though I'm trying all the time", och "There's something I don't know, I can see it in your eyes". Gillar upprepandet av "woman" på det är mjuka sättet och att låten aldrig riktigt kommer igång? Alltså den håller sig liksom finstämd hela låten igenom. Ibland är det bättre så. 

♥ Beloved
How have I not made a note of every word you ever said
And time is not on our side but I'll pretend that it's alright

♥ The wild
What makes you kind
From where comes your sparkling mind

Älskar det lågmälda även i den här låten. Vet inte varför men när Marcus Mumford sjunger "do not be afraid" så litar jag mer på det än på någon annan som försöker säga detsamma till mig. Det är väl vad musik kan göra. Men kan vi prata om stråkarna på slutet? Så vackert (!!) men ibland när jag är på det humöret så tycker jag att det låter lite grann som en låt ifrån The Sims-byggläge. Är det bara jag
Jaha
Okej bara jag

♥ October skies
Your love endures
I have hope once more

♥ Slip away
You'll find me holding my breath for you
It's never more than I can take
I wouldn't have it any other way

Tycker den här låten är så fin. Alltså verkligen jättefin. 

♥ Rose of Sharon
So long as I have breath in my lungs
Long as there's a song to be sung

♥ Picture You + Darkness Visible
But when I feel that darkness is a heartbeat away
And I don't know how to fight it
...
When the chaos calls me out

And it feels like there is nothing I can do
I'll picture you

Den här texten är så himla fin. I början hade jag ändå lite svårt för Darkness Visible men om en lyssnar på albumet utan shuffle så följer den på Picture you på ett så himla naturligt sätt. 

♥ If I say
I came here without a choice
I'm sorry I could never thank you

Wild heart
We won't both get our way
If we do, it won't be tonight anyway
So I hold you by the jaw
And kiss you to be sure

With so much more than before
...
I wouldn't have it any other way
Who wants love that makes sense anyway

Vill skriksjunga "who wants a love that makes sense anyway" pga the feels. 

♥ Forever
And sure, my dreams lie with you
But I've many more besides
And if I can't see them through
Our love will slowly die

So love with your eyes, love with your mind
Love with your - dare I say forever?

Utöver Guiding light är det nog denna jag har lyssnat mest på. Den är så bra (!!!). Älskar texten, musiken, allt verkligen. 

♥ Delta 
When it feels like nothing else matters, will you put your arms around me

Och så ett fantastiskt avslut på ett lika fantastiskt album. 


Nu ska jag plugga. Och lyssna på Mumford & Sons. Puss!

Att lyssna på, Jules | |
Upp