MITT SPOTIFY pt. I

Som den perfektionst jag är med struktur som ledord är ju självklart mina Spotify-listor väldigt organiserade. Så jag tänkte vi skulle ta en titt på dem! 
 

Här börjar vi! Min profils publika spellistor börjar med mina årtalslistor. Där ligger sedan även några listor från varje kategori, så som några ur Årstider, några från min pepp-mapp och några mysigare listor. Mina nostalgilistor är dock hemliga allihopa.
 
Såhär ser det ut i min meny. Jag gillar att lyssna på Discover Weekly och Release Radar ibland för då och då dyker det upp några riktiga guldkorn där. Därefter kommer min lista älsklingarna <3<3<3 (såklart) och album att förälska sig i. Den förstnämnda innehåller varenda låt av Mumford & Sons som går att finna på Spotify. Vissa låtar dyker till och med upp tre gånger då det finns olika live-versioner. 
 
Den andra listan innehåller hela album eller ett antal låtar av olika artister som jag vill lyssna in mig på, alternativt inte har någon självklar lista till. Det är lite som en gott och blandat-påse. Jag brukar dock INTE sortera efter titel utan efter artist (såklart) men ville bara visa vilken salig blandning som kan finnas här!
 
Vi går vidare till Årtal. Här ligger, som namnet lyder, alla listor till olika årtal med start 2011. Innan dess vet jag inte riktigt hur jag sorterade min musik men jag lyssnade mer på specifika artister då än separata låtar. De artisterna ligger nu mest i mina nostalgi-listor. Under 2011 lyssnade jag på så mycket som 211 olika låtar, men då la jag också in exakt ALLT. Det gör jag ej nu. Nu hamnar mest låtarna som är lite lite peppigare i dessa mappar, annars hamnar de oftast i en årstids-lista. I 2017-listan hittar vi bland annat alt-J, Södra Station, Ron Pope, Linnea Henriksson, Miley Cyrus, Lorde, flora cash, Imagine Dragons, Oskar Linnros, Thomas Stenström, Diskopunk med flera. Jämförelsevis under 2011 var det en blandning av: Melissa Horn, Lars Winnerbäck, Kent, Coldplay, City and Colour, bob hund, The Ark, Movits!, Skrillex, Johnossi, Maskinen och så vidare. 

Dessa listor började jag skapa under 2014. Mer specifikt i början på april, då det var vår och hjärtsnurr. Jag var heartbroken och nykär på samma gång och visste inte vad jag skulle göra av mig själv. Så jag lyssnade bland annat på Home med Edward Sharpe & the Magnetic Zeros, George Ezra, Mumford & Sons, Regina Spektor och Boy & Bear för att reda ut snurret i hjärtat. Listan höll i sig tills augusti men de flesta låtarna las till fram till och med maj.
 
Efter det blev det höstkallt på balkongen och kaffe i mängder. Jag satt på min balkong med Louise var och varannan dag under pluggpauser och under pauser då vi inte alls hade pluggat. Det började i september, med ett ännu värre krossat hjärta och låtar med bland annat Passenger, Steget, Tom Odell, Paolo Nutini, Markus Krunegård, Lasse Lindh, Death cah for cutie och Faråker. Sista låten las in den 28 november och sedan startade jag nästa lista i januari nästkommande år.
 
Så i januari 2015 skapade jag listan mjuka kyssar och melankoli för att kyssarna smakade just melankoli. Trots ny kärlek i april någon gång byggde jag vidare på den här listan. Det säger kanske något, såhär i efterhand. Den fick i alla fall innehålla godingar så som A case of you med James Blake, Plåster med Oskar Linnros, flertalet låtar av Joel Alme, Long way down med Tom Odell, Leave your lover med Sam Smith, Just me before we met med Noah and the whale och Förlåt att jag frågar med Ulrik Munther. 

I augusti 2015 började jag på nästa lista; längtan efter rasade murar. För att jag inte längre visst hur en gjorde, när en rev sina murar. För att jag visste att jag hade slutat prata. För att jag visste att jag hade slutat försöka. Utöver låtarna i bild innehöll den också bland annat: Youth med Sydnee Carter, Drown med Jay Ollero, Last first kiss med Ron Pope, Life is worth living med Justin Bieber, - och sedan: Start again med Conrad Sewell mot slutet. 

Därefter kom kylskåpspoesi och varm hud, med hänvisning till den poesi som prydde mitt kylskåp (skrivmaskinsskrivna av Lojs) och den varma huden jag hade intill mig ibland. Då var det First Aid Kit, Darin, Hozier, Jonas Alaska, Mumford & Sons, The tallest man of Earth, Dermot Kennedy och Adele. Den listan pågick från februari 2016 till nära inpå oktober samma år. 

I oktober kom kalla vindar men kittlande tankar. Det var höst och fruktansvärt kallt men jag hade börjat träffa Emelie och det kittlade hela kroppen. Nervositet och pirrighet som en konstant pulshöjning. Listan blandades av 60-tal och Coldplay's Everglow, Birdtalker, Moddi, James Arthur och Nadja Evelina. 
 
I januari 2017 skapades ge mig blå himmel och enkla kramar, vilken fortfarande är under konstruktion, kan en väl säga. Titeln uppkom ur en längtan efter vår och det svåra i att acceptera mig själv blandat med rädslan inför mina egna känslor. Den innehåller Thomas Stenström, The Lumineers, Wilderado, Lady Gaga, Billy Lockett, Jamie Sloan och Jonas Nedrelid, bland andra. 
 
Samtidigt: en lista för sommaren. det blir alltid juni juli augusti igen, som en påminnelse för att inte glömma bort hur solen kan värma ens bara hud. Den här listan kommer jag fortsätta bygga på nästa sommar och nästa igen och kanske den därpå också. Den innehåller de lite lugnare låtar en sommar kan behöva, så som: Veronica Maggio, Södra Station, Petter, Birdy och alla som är med på bilden! 
 
Jag tror minsann att jag får sätta stopp där annars kommer det här inlägget bli alldeles för långt. Del två dyker upp inom kort! (P.S. Tryck gärna på Gilla-knappen om ni tycker såna här inlägg är kul. Jag tycker i alla fall det!)
 
Att lyssna på, Jules | |
Upp