MILANO

Jag blir så glad när jag loggar in här och ser att det fortfarande är människor som läser, trots mina brutalt dåliga uppdateringar. Jag saknar att blogga ordentligt, mer regelbundet. Det är så kul att ha sen. 
 
Det är söndag idag och för prick en vecka sedan hade jag photosession med Alexandra inför Queens of Kalmar. Stina Felter fotade oss, både i sin hemmastudio och utomhus, och det var så himla roligt. Vi hade glittrat till oss, tog på oss våra fantastiska rosa pälsjackor och bara röjde?? Trodde inte att det kunde vara så kul att stå framför en kamera. Därefter hade vi möte med vår projektgrupp inför festivalen och det ger mig alltid så mycket energi. Blir så glad av att vi har ett gäng brudar som vill hjälpa oss, och att vi tillsammans är så amazing. Bästa.
 
Efter det kom jag hem och skulle packa, för jag och Emelie skulle åka iväg dagen därpå. Vart visste jag inte! Men, vi packade i alla fall en resväska med "några klockrena outfits, något lite finare, något bekvämt att åka i". I måndags körde vi sedan till Öland och lämnade katterna hos mamma, innan vi for iväg. Vi körde mot Norrköping-Stockholms-hållet och jag misstänkte därför att det var till någon av de städerna vi skulle. Framförallt eftersom resan var dels en försenad födelsedagspresent till mig (vi skulle egentligen åkt till Sthlm i höstas men vi hade råkat dubbelboka hela grejen), i kombination med vår ettårsdag. 
 
När vi hade kört förbi Norrköping ville dock Emelie ha hjälp med något i sin väska och bad mig att öppna ytterfacket. Där låg ett A4-papper och våra pass. Jag fattade ingenting och frågade såklart varför hon hade packat ner dem. Tog upp pappret och där fanns flyginformation om en resa till Milano. SÅ ja - mitt i all förvirring och glädje och chock så fattade jag alltså att vi ska till Italien. 
 
En stund därefter var vi på Skavsta och boardade vårt flyg. Så himla knäppt. I måndagskväll landade vi i Bergamo runt 20, sedan checkade vi in på hotellet runt 21.30 och somnade efter en mysig pratstund om vad vi skulle göra nästkommande dag. 
 
Sedan hängde vi i Milano till torsdagkväll. 
 
Vi har shoppat (såklart), tittat på helt galna byggnader, ätit god mat på ett ställe som var som Pinchos fast bättre, GÅTT typ 5-6 mil totalt, skrattat och kramats och bara myst. AHH vi hade det så himla bra. Som jag älskar henne. Hur kan en ens komma på att överraska med en resa till fucking Italien och bara gömma undan någons pass? Fattar ej. 
 
Milano får i alla fall många plus. För det begynnande vårvädret, för arkitekturen, för tunnelbanesystemet (jag hatar att åka tunnelbana! Kan inte med det alls, men i Milano var jag pro på det ändå), för det gulliga hotellet vi bodde på som gav oss champagne och choklad för att Emelie nämnt att vi firade ett år ihop, för den underbara efterrätten på Gesto, för den sjuka kyrkogården vi gick till som var som en egen stad i princip och för shoppingen. Några minus var dock service-känslan hos nästan alla, vilken var nästintill obefintlig? Ett annat minus som egentligen inte är Milanos fel var att vi blev hånade på Skavsta av en man som härmade våra pussljud och skrattade åt oss med sina vänner. Alltså en man i medelåldern? Detta gjorde i alla fall att vi blev rädda att visa oss som ett par väl i Milano sedan. Men det är ju egentligen en helt annan diskussion. 
 
NU ska ni få se på bilder!
 

När vi tog tunnelbanan in till Milano stadskärna på tisdagen möttes vi av katedralen med en gång. Så jävla pampig att jag inte visste vart jag skulle ta vägen. 

Efter lite shopping gick vi vidare och kom till något slott med den här fontänen framför ingången.
 
Därefter gick vi genom en stor park och stod framför det här coola valvet? Tydligen är det en markör som byggdes för si och så längesen som visar att via just den här vägen kan en åka ända till Paris. 
 
Sedan gick vi vidare till ett område kallat Brera, där det var såhär mysiga små gator och gränder. 
 
Tisdagkväll regnade det ganska rejält så vi hade ingen lust att vare sig gå till tunnelbanan eller promenera alltför långt. Som tur är hittade vi en restaurang via Google Maps/Tripadvisor som låg ett stenkast från vårt hotell. Den var supermysig, med ljusslingor i taket och coola motorcykel-tavlor på väggarna. Där fick vi Prosecco medan vi synade menyn, sedan fick vi också någon vegetarisk grönsaksmousse till förrätt? Superspeciell i både smak och konsistens, men god. Till varmrätt beställde vi samma sak båda två: en pastahistoria med svampmousse, krispigt bacon och någon speciell lila röra som ingen av oss kunde definiera? Väldigt spännande hur eller hur. 
 
ONSDAG! Vi köpte dygnskort till metron och sedan åkte vi till China town och strosade runt. Vi hade sett på kartan kvällen innan att den här stora kyrkogården skulle ligga i närheten så vi passade på att traska dit. Kunde dock aldrig föreställa mig hur stor den faktiskt skulle vara OCH hur sjuka gravarna var. 
 
Kolla vilken liten plutt hon är? Sjukt.
 
Här går jag bland gravarna. Andra bilden här går vi intill en stor byggnad som är upphöjd. Gravarna framför mig såg liksom ut som små slott. Vissa gravar var liksom som ett litet trevåningshus? Hade kunnat bo där. 
 
Efter det började vi gå igenom China Town igen och mot nästa tunnelbanestation för att åka vidare. 
 
Hit! Det finns nämligen väldigt lite vatten inne i Milano, men här är ett stråk som följs åt av ett litet vattendrag. Sjukt mysiga caféer och liknande häromkring. PLUS att solen började skina jättestarkt och vi fick världens vårfeelings. 
 
När kvällen kom åt vi på Gesto som låg två tunnelbanestationer och en liten promenad bort från vårt hotell. Där var det tapas, som på Pinchos fast snäppet bättre. Jag åt en bao pulled chicken och en cheeseburgare, medan Emelie valde falafel och cheeseburgare. Supergott. Till burgarna fick en två små flaskor med ketchup och mayo var. Till efterrätt åt vi en magisk chokladmousse med någon hallonhistoria till, allt i en skål gjord av choklad. Bästa. 
 
När torsdagen kom hade vi inte mycket kraft kvar i benen. Men vi åkte in till stadskärnan och där hängde vi lite med fåglarna vid katedralen!! Typiska turister och så. Sedan shoppade vi, igen, och tog sedan den långa vägen hem genom att gå längs Corso Venezia/Corso Buenos Aires. Emelie shoppade lite till på vägen, innan vi kom hem till hotellet igen runt halv fyra-tiden. Sedan var det bara att ta våra väskor och bege oss till centralstationen (som också var HELT sick) och åka buss till Bergamos flygplats igen. 
 
Det var det. Vi landade på Skavsta strax innan tolv och var inte hemma förrän 04. Var helt slut efter bilkörningen men gick sedan upp strax efter åtta i fredagsmorse för ett möte gällande Queens of Kalmar. 
 
Nu är det söndag igen och idag ska jag stöka undan lite jobb, sedan kommer Ellie hit och så ska vi äta på Pinchos med henne. GOS. 
 
Pusshej.
 
Jules, Sånt som är fint | |
Upp