Turkost vatten, varm sand

Jag har inte bloggat på en hel evighet. Nästan en månad till och med? MEN! Inte hänga läpp för det, för nu är jag ju här. Och det har sina rimliga anledningar, bland annat att jag och Emelie var på Cypern i en vecka. Kolla här ba:
 

Vad vi gjorde:
Solade. Massor. Såklart. Vi låg vid poolen nästan varje dag förutom en heldag då vi tog oss till stranden och hyrde solbäddar där och en halvdag då vi befann oss ute på båt. Vi åkte en båttur som tar en från Fig tree bay till Pernera -> Famagusta -> Cape Greco - > Blue lagoon (där vi badade) och sedan tillbaka. Supermysigt och underbart.

Badade. Såklart. Det var nästan 30 grader i skuggan hela veckan så det blev många dopp i poolen. Vi badade i havet några gånger också, gick dit en eftermiddag, var där en hel dag, åkte båt och badade där det var så djupt att jag inte vågade vinkla ner huvudet och titta ner under ytan och var sedan på stranden sista eftermiddagen igen. Älskar det turkosa vattnet. Älskar att ligga under ett parasoll och läsa en bok och känna solen stråla på benen, värma hela kroppen. Det är det bästa.

Åt. Massor. Oftast gott. En lunchrestaurang utmed strandpromenaden var det sämsta jag ätit i matväg cirka någonsin, men annars var det överlag väldigt bra. Jag hade ju några favoritrestauranger sedan tidigare som vi gick till och utöver det hade jag också kollat på TripAdvisor efter tips. Detta ledde till att vi åt på: Malthouse, Promises, Molti (x2 pga så gott), Tower House, hotellet en kväll (första kvällen när vi kom dit på eftermiddagen, lapade sol vid poolen och sedan bara ville äta utan att behöva gå någonstans innan vi i princip däckade i sängen) och en italiensk restaurang vid namn Don Corleone pga var sugna på pizza men den var tyvärr inte superbra - varken restaurangen med sin service eller pizzan alltså. Ej i den ordningen dock. Molti var lätt bästa stället, första kvällen vi var där så blev vi helt frälsta. Vi åt varsin kycklingrätt som var amazing, sedan åt vi en lava cake till efterrätt som var typ ännu mer amazing. Så tips om ni någon gång åker till Protaras: ät på Molti. Det ligger på bargatan vid Love Boat/Cheers/Napolea. 

Besökte Capo Bay. Vi var och hälsade på mina kollegor på Capo Bay tre gånger. Första kvällen jobbade bara Nick och Costas men de andra två kvällarna jobbade både dem och Maja. Så fint att träffa dem igen. Det blir ju aldrig samma sak som när jag jobbade där och jag har ju egentligen inte supermycket gemensamt med två män i medelåldern och en kvinna i 35-årsåldern men ändå. De räddade mig, då, när jag jobbade där för fem år sedan. Costas berättade att han blivit morfar nu, Nick har samma kvicka humor och sarkasm i rösten som han hade för fem år sen och Majas gurglande skratt är minst lika fint nu som då. 

I övrigt: gick upp till den lilla kyrkan på berget med alla trappsteg mitt under dagen (vi ångrade oss cirka fem minuter från hotellet men ville ej ge upp), klappade kattungarna som belägrat hotellet, åt glass på Napolea, tog igen massa sömn och pratade. Skrattade. Njöt. Det var faktiskt helt underbart, alltihop. 
 
Bilderna är helt i oordning. Men alla dagar såg ju ändå nästan likadana ut, som de ska göra på semestern. 
 
Jules, Sånt som är fint | |
Upp