Om ni slutar att våldta oss så lovar jag att sluta hata er

Jag är så jävla arg. 
 
Bråvalla. Putte i Parken. På gatan, på klubben, hemma hos någon en känner. Våldtäkter, sexuella övergrepp, ofredanden, trakasserier. Hela tiden, överallt. Men människor är mer upprörda över att Zara Larsson skriver att hon hatar killar, än att killar våldtar. Någon skriver på Twitter att hon vill starta en festival där det bara är kvinnliga artister, kvinnliga funktionärer och kvinnliga gäster. En man blir upprörd och säger "MEN VI DÅ!!!". Ja, för ni får ju inte vara överallt annars? Men uppenbarligen kan ni ju inte bete er bland kvinnor. Uppenbarligen. Och fler blir arga för att vi hatar killar. 
 
Det många inte verkar förstå är att hatet inte är en lösning. De säger att en inte ska generalisera. "Skriv att du hatar våldtäktskulturen, skriv att du hatar de män som våldtar". Klart som fan vi hatar det. Men de förstår inte att hatet är en reaktion, inte en lösning. Och det är en fullt jävla rimlig reaktion. Vi hatar inte bara de som våldtar. Vi hatar även de som skrattar när en kompis berättar ett våldtäktsskämt. Vi hatar de som står bredvid och ser på, när kompisarna skämtar om någon de har legat med och kallar henne för lätt, enkel, slampig. Vi hatar er som frågar vad hon hade på sig och vad hon hade druckit. Vi hatar er som säger att hon kanske får skylla sig själv. Vi hatar er som skriver att en tjej är arg på grund av att "hon har fått för lite kuk". Vi hatar er som ger råd om att gå med en kompis, inte dricka för mycket, vara försiktig. Det finns ALLTID någon tjej som inte har varit tillräckligt försiktig, som inte har varit tillräckligt nykter, som har valt fel väg att gå hem, som inte är tillräckligt snabb, som har för höga klackar att springa i, som inte kan skrika tillräckligt högt. Jag vill att hon ska vara precis lika trygg som hon som stannade hemma.
 
Zara Larsson skriver att hon hatar killar, på grund av att det skedde en våldtäkt i publikhavet under hennes konsert. Reaktionerna blir att killar hatar henne, utan att de förstår att de både bevisar vad som är fel i samhället och att de bidrar till hur det ser ut. 
 
"Jag skulle aldrig. Jag är snäll. Hata inte mig. Jag skulle aldrig. De som våldtar är inte RIKTIGA män." 
 
Ni måste för fan vakna upp. Det är riktiga män som våldtar kvinnor varje dag. Det är riktiga män som slår oss, som följer efter oss, som tafsar på oss på krogen. Det kan vara en kompis, en bekant, en arbetskollega, en klasskompis. Synen på en våldtäktsman verkar handla om en man som är störd, som lurar i en buske och bara väntar på att någon ska gå förbi. Visserligen finns sådana våldtäktsmän, men vi måste sluta tro att det bara handlar om dem. Det handlar om killen som fortsätter att tjata trots att tjejen har sagt nej, försökt knuffa undan honom, skakat på huvudet, men sedan tyst ger upp. Det handlar om killen som inte kan läsa av kroppsspråk för att han anser att han förtjänar att få ligga. Det handlar om alla de gånger en vuxen säger till en liten flicka att "han slår dig bara för att han är kär i dig". 
 
Min reaktion när jag läser nyheter om våldtäkter och sexuella övergrepp är också att jag hatar män. För att det är män som fortsätter att våldta, det är män som fortsätter att ta på någons kropp utan ett okej, det är män som fortsätter att vissla på tjejer från bilar, det är män som fortsätter att slå, det är män som fortsätter att stirra och kommentera och bedöma kroppar. Jag förstår Zara, när hon skriver att hon hatar killar. För det gör fan jag också.
 
Och det är en fullt jävla rimlig reaktion.
 
Jules, Om feminism | |
#1 - - ddianasliv.blogg.se:

Bra skrivet! Håller med.

Svar: Tack!
Julia

#2 - - Sunniva Lindh:

Så oerhört skrivet! Du har verkligen satt ord på många av mina tankar och åsikter. Riktigt bra!

#3 - - Anna Pettersson:

Jag är speechless!! Så otroligt bra text, håller med till 100%

Svar: Tack!!
Julia

#4 - - Sofie:

Typ det bästa jag läst någonsin!

Svar: Åh det värmer att höra!!
Julia

#5 - - Nettan:

Bra skrivet! Tog också upp detta i min blogg.



<3

#6 - - Tilda Barkselius:

Sååååååå bra skrivet!!

#7 - - emiza:

bra skrivet.

#8 - - S.:

Bra talat! Eftersom jag inte tänker vare sig våldta eller delta i någon sjuk form av våldtäktsromantik, kan jag inte annat än att hålla med helt och hållet.

#9 - - Daniel:

Bra skrivet!
Skrev om detta idag med!

#10 - - Paulina:

Så jäkla bra skrivet. Så jäkla bra.

Upp