Arg, frustrerad och trött på folk

Gomorrn. Eller goddag eller vad en än säger klockan 11 en fredag. Idag är det äntligen soligt!! Så Paulina kommer hit om en stund och så ska vi lägga oss nedanför mitt och sola på gräset. För lata för att cykla till Kalmarsundsparken. Men bada gör vi ju inte ändå, haha. 
 
Sov så himla konstigt inatt, jag kunde knappt somna igår trots att jag hade tagit min medicin, inte ens när jag hade lyssnat på min mindfulness-app blev jag trött. Så jag spelade Candycrush, kollade Pinterest och försökte koppla bort. Men jag var både arg och ledsen och frustrerad.
 
Jag vet inte hur insatta ni är, men Adam Tensta gjorde igår (det var väl igårmorse?) en så jävla bra grej när han gick ut ur TV4-studion efter att han hade ifrågasatt deras val att ha med en person med rasistiska åsikter i ett program, trots att de har nollrasism som paroll. Och trots att Tensta var trevlig, till och med bad om ursäkt på förhand till programledarna, så blev han avbruten och jag tycker det var så jävla rätt att han bara gick. Att sätta ner foten på det sättet i TV är både modigt, vettigt och svinbra gjort. Tänk vad många vars hjärtan började bulta lite hårdare av tacksamhet och känslan av att någon äntligen vågar säga ifrån. Ändå läser jag så mycket kommentarer, mestadels på Facebook för det är ju där de hänger, smygrasisterna, som tycker att det han gjorde var löjligt, som inte ens vill vara medvetna om den strukturella rasismen som finns i Sverige och som dessutom kränker ner på honom för att han inte är en "så stor artist". Detta säger en alltså till någon som varit förband till bl.a. Rihanna och Jay-Z?? Alltså? Hur tänker en där? Och VAD HAR DET ENS MED SAKEN ATT GÖRA.
 
Så ja jag var arg. Jag ÄR arg. För alla de ignoranta idioterna som är homofober, rasister, sexister, kvinnohatare och helt enkelt inte ser människors lika värde. Helt ovilliga att lära sig, helt ovilliga att vara öppensinnade, helt ovilliga att ens ta en konstruktiv vettig diskussion. Jag såg tjejer i min egen ålder försöka förklara för snubbar på 40+ i kommentarsfälten vad ett sånt här statement kan betyda, vad rasismen gör i Sverige, att vita män inte har tolkningsföreträde, men istället för att föra diskussionen framåt på ett bra sätt började snubbarna med personangrepp. Såklart. För är en rasist är en också oftast kvinnohatare och allt annat som kan rucka ens egen höga position i samhället. Och jag blir bara så jävla less. 
 
Nog om det. Ska prata sönder Paulinas öron om det här idag istället. Skönt att vara ledig i tre dagar nu i alla falll! Puss.
Från hjärtat, Jules | |
Upp